torstai 29. joulukuuta 2016

Soittolistalla osa I

Spotify oli tehnyt minulle soittolistan nimeltä Suosikkikappaleesi vuonna 2016. Sen kuunteleminen oli aika haikeaa. Listalla oli paljon kappaleita, joita olen kuunnellut viime keväänä juuri N:n kuoleman jälkeen. Paljon kappaleita, joiden olemassaolon olin jo unohtanut. Kappaleita, joita kuunnellessa olen itkenyt. Toisaalta listalla oli ihania biisejä myös kesän bileistä ja risteilyiltä. Minun soundtrackini vuodelta 2016.

Ajattelin listasta inspiroituneena koota yhteen muutamia kappaleita, joita olen tänä vuonna kuunnellut, tai jotka muuten sopivat sanojensa puolesta tähän hetkeen. Teen tästä pian jatko-osan, sillä jakamisen arvoisia kappaleita on niin paljon. 

Me oltiin ikuisii
Meidät kappaleiksi revittiin
Pala palalta se syö mua sisältä
Ollaan kahen maailman välillä
Ja mul on ikävä
Mikael Gabriel - Loistat pimeäs

Aloitetaan kaikista uusimmalla kappaleella. Olisin voinut laittaa tähän tämän biisin kokonaisuudessaan. Jokainen sana sopii minuun. Kun kuulin tämän kappaleen ensimmäistä kertaa, ajattelin, että Miklu on tehnyt biisin minusta! Ihana kappale. Olen kuunnellut tätä tämän viikon aikana tosi paljon.

Tuuli kuiskaa vieläkin nimeäsi
Vuosien jälkeen
Tuuli kuiskaa "olet vielä luonani"
Nukut vain pitkään
Pete Parkkonen - Nukut vain pitkään

Tämä kappale kertoo kuolemasta. Tiesin tämän kappaleen jo entuudestaan, mutta nyt N:n kuoleman jälkeen siihen palaaminen tuntui luonnolliselta. Olen aina pitänyt Pete Parkkosesta. En tiedä, onko kappale hänelle jotenkin henkilökohtainen, mutta minulle se ainakin on.

Oh lights go down
In the moment we're lost and found
I just wanna be by your side
If these wings could fly
Oh damn these walls
In the moment we're ten feet tall
And how you told me after it all
We'd remember tonight
For the rest of our lives
Birdy - Wings

Vuoden aikana olen kuunnellut paljon herkkää musiikkia. Välillä on vain niitä hetkiä, kun haluaa velloa surussa ja itsesäälissä ja itkeä peiton alla. Silloin isken tällaiset kappaleet soimaan. Pidän tämän biisin sanoista tosi paljon.

Odotin kauan että heräisit
Odotan että huomaat
En uskalla ääneen sanoa
Kuinka paljon sua rakastan
Ettet huomaa kun itken

Kuuntelin kuinka yötä hengitit
Kuuntelin surua hiljaa
Tähtiä katson että unohtaisin
Kuinka lähelle sua pääsin
Jippu - Kii

Tätä kappaletta kuuntelin heti N:n kuoleman jälkeen. Tämä menee samaan herkistelykategoriaan, kuin edellinen. Nämä sanat ikään kuin kertovat siitä hetkestä, kun olin N:n sairaalasängyn vierellä viimeistä kertaa. Tämä kappale ei kerro kuolemasta. Mutta sanat tuntuivat silti kummallisen omilta viime keväänä. Edelleen tätä kuunnellessa näen mielessäni sen hetken, kun sain koskea häneen viimeistä kertaa. Ja kuinka vain odotin, että hän heräisi.

Tässä mä seison kaipausta rinnassa
Vaikka tää loppuisi yhdessä illassa
Maailma on minun, maailma on sinun
Maailma on tehty meitä varten
Jokainen tänne jonkun jäljen jättää

Ennen ajattelin miten mä eläisin

Vielä sadan vuoden päästäkin
Miten mun askeleet poluille painuneet
Ois täällä vielä silloinkin
Haloo Helsinki - Maailma on tehty meitä varten

Varmaa, mikäpä täällä olis varmaa
Paitsi se että pitää jatkaa
Vaikka se tuntuis vaikealta
Haloo Helsinki - Vieri vesi vieri

Haloo Helsingillä on kappaleissaan paljon minuun sopivia sanoja. Minä nykyään kuulen jokaisesta kappaleesta sanat, jotka liittyvät kuolemaan tai menetykseen. Näitäkin kappaleita olen kuunnellut monet kerrat ennen N:n kuolemaa, mutta vasta tämän vuoden aikana olen kiinnittänyt huomiota sanoituksiin.

The colours will change
I love every shade of you
Don't lose your faith
Keep walking how you do

Goodbye, friend

No, this is not the end
Lift up your head
Somewhere we'll meet again

The world's just a place

That we're only passing through
Heaven awaits
Those that keep marching through
David Guetta - Goodbye Friend

Tämä biisi on varmaan yksi lempparilöytöjäni tänä vuonna! Tämä on minun voimabiisini. Ajattelen, että N laulaa tämän minulle. Vaikka teema kappaleessa on surullinen, ei itse biisi kuitenkaan ole lainkaan surullinen. Päin vastoin, se on jotenkin voimaa ja toivoa antava. Biisi on nopeatempoinen, tämän tahtiin voisi vaikka tanssia! Kuuntelen tätä biisiä aina välillä, jos tuntuu, että mikään ei suju. Tämä on minulle tosi tärkeä kappale.

Tähän on hyvä lopettaa. Jatkoa seuraa... Olen huomenna menossa ystäväni kanssa Vain elämää -konserttiin. Ihana lopetus vuodelle! Siellä on minulle aika monta merkityksellistä artistia ja kappaletta. Saa nähdä, säästytäänkö kyyneliltä!

2 kommenttia:

  1. Haaveilin vain elämää konserttiin menosta. Niin monta ihanaa artistia samaan aikaan. Jouduin kuitenkin toteamaan että rahat ei riitä... miklua menen kuitenkin katsomaan jäähallille helsinkiin, joten jotain on odotettavissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No pelkkä Miklun keikka kuulostaa myös erittäin hyvältä! :) Odotan kyllä tosi paljon tuota Vain elämää, en ole aiemmin ollut noissa päätöskonserteissa ja nyt on kivat artistitkin!

      Poista