lauantai 28. toukokuuta 2016

Yli 100 päivää

Nyt olen ollut yli sata päivää ilman häntä. Tarkalleen ottaen 102. Ja olen sata kertaa vahvempi kuin sata päivää sitten.

Vaikka elämäni on tällä hetkellä yksi iso sekasotku, eikä minulla ole minkäänlaisia suunnitelmia, en ole lainkaan huolissani. En vain jaksa olla. Olen myös ymmärtänyt, että turha elämää on suunnitellakaan liikaa. Eivät ne suunnitelmat näköjään kuitenkaan toteudu. Tästä lähtien aion tarttua useammin hetkeen. Tehdä juuri sitä, mikä sattuu sillä hetkellä tuntumaan hyvältä. Sanoa enemmän kyllä, kuin ei.

Minä tarvitsin tämän kokemuksen, jotta opin arvostamaan tätä elämää. Tai siis olisin mielelläni elänyt ilmankin tätä kokemusta, mutta olen varma, että saan elämääni uusia ulottuvuuksia tämän ansiosta. Nyt näen pienetkin asiat, jotka ennen hukkuivat johonkin elämän ja arjen alle. Eilen ihastelin mielettömän kauniita kukkia, kun kävelin illalla juna-asemalta kotiin. En ole koskaan aiemmin huomannut niitä, vaikka ne ovat kasvaneet siinä satavarmasti jo monta vuotta, ja olen kulkenut reitin tuhansia kertoja. Yhtenä iltana makasin sängyssä pimeässä, ja autojen valot maalailivat liikkuvia kuvioita kattoon ja seinään. Kuinka siistiä sekin oli! Elämässä on oikeasti niin paljon pieniä ja kauniita asioita, joiden takia kannattaa avata silmät.

Yksi ihminen sanoi minulle vähän aikaa sitten, että hän näkee minusta, että minulla on hyvä elämänasenne. Eikä hän tiennyt minun taustastani mitään. Toivoisinkin saavani tästä itseeni syvyyttä ja elämäniloa. Toivon niiden kehittyvän kokoajan. Toivon joskus ymmärtäväni tämän kokemuksen merkityksen.

Kaikki menee hyvin. Kaikki menee lopulta hyvin. Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end. Tämä sanonta pitää itseasiassa N:n kohdalla paikkaansa. N oli elämänsä onnellisimmillaan kuollessaan. Hänellä oli kaikki. Nyt minulla ei ole läheskään kaikkea, joten minun loppuni ei ole vielä lähelläkään. Tiedän kaiken olevan hyvin, kun on minun vuoroni lähteä. Ja vaikkei minulla nyt ole kaikkea, minulla on paljon. Ja se paljon on ihan riittävästi. Se paljon on nyt minun koko elämäni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti