lauantai 25. kesäkuuta 2016

Juhannus

Juhannus tuo varmasti jokaikinen kerta N:n mieleen yhtä vahvasti. Juhannus on jotenkin N:n juhla. On olemassa jouluihmisiä, mutta N oli kyllä juhannusihminen. Hän odotti aina monta viikkoa etukäteen, että pääsee juhannuksena mökille. Mökkeily oli N:n lempipuuhaa, koska siellä pääsi veneilemään, kalastamaan, puuhommiin ja saunomaan. Sellainen ympäristö oli N:lle kaikista mieluisin. Minulle ei todellakaan ollut, minä en itseasiassa pidä lainkaan mökkeilystä. Mutta sinne oli kiva lähteä nimenomaan siksi, että tiesin N:n pitävän siitä niin kovasti.

Toisaalta juhannus oli meidän suhteemme alun kannalta merkittävä. Ensitapaamisemme oli pari viikkoa ennen juhannusta, ja N:llä oli tarkoituksena viettää sen vuotinen juhannus mökillä kavereiden kanssa. N kuitenkin sai pahan flunssan juuri ennen juhannusta, ja lääkäri määräsi hänelle pari päivää puhumattomuutta. Niinpä hän ei lähtenyt mökille. Minä kuitenkin menin hänen luokseen pitämään hänelle seuraa. Se oli vasta toinen kerta, kun näimme toisemme tutustumisemme jälkeen. Ensimmäinen kerta tapahtui minun kotonani. Mutta tuolloin juhannuksena matkustin junalla ensimmäistä kertaa hänen kotikaupunkiinsa. Se oli niin jännittävää. Ja siitä juhannuksesta jäi ihanat muistot. Siitä kaikki vasta alkoi. Minun rakas juhannusheilani.

Viimevuosien juhannukset on vietetty mökillä, mutta nyt oli edessä kaupunkijuhannus pitkästä aikaa. Eilen olin perheeni kanssa Linnanmäellä. Se on minun perheeni perinne. Meillä ei ole mökkiä, koska vanhempani vihaavat mökkeilyä. Minä vielä siedän sitä, mutta äitiäni ei saisi yöpymään mökkiolosuhteissa mistään rahasummasta. Niinpä kaupungissa olo on meille ihan normaalia. Ja yksi juhannuspäivistä pyhitetään aina Lintsille.

Olin N:n kanssa Linnanmäellä viime syyskuussa. Se oli meidän ensimmäinen ja viimeinen kertamme yhdessä siellä. Kävimme kaikissa hurjissa laitteissa. Kävin niissä nytkin. Ja olin kateellinen jokaiselle pariskunnalle, jonka huvipuistossa näin. Pariskunnat syömässä yhteistä hattaraa, pariskunnat suutelemassa maailmanpyörässä. Olen kaikille heille niin hemmetin kateellinen. Enkä pidä siitä tunteesta yhtään.


Juhannus vuodelta 2014 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti