tiistai 31. lokakuuta 2017

Kateudesta

Katselin muutama päivä sitten valokuvia tietokoneeltani. Törmäsin yhteen kuvaan, jossa olen yhdessä sisarusteni kanssa. Tajusin olevani kateellinen heille kaikille. Minun rakkaat sisarukseni, rakkaimmat ihmiset ikinä! Tunnen kateutta jopa heitä kohtaan, vaikka olen aina vilpittömästi iloinen heidän onnistumisistaan. Silti en voi olla miettimättä, kunpa minullakin menisi yhtä hyvin. Veljeni muutti toiselle puolelle Suomea päästessään yliopistoon ja pärjää opinnoissaan hyvin. Siskoni vietti unelmiensa vuoden Amerikassa ja palasi Suomeen opiskellakseen lukion loppuun ja hakeakseen sitten oikeustieteelliseen. Autokoulun opettaja kutsui siskoani luonnonoikuksi, koska hän on oppinut ajamaan ilmiömäisen nopeasti. Minulle ajo-ope suosittelee lisätunteja, jotta pääsen joskus inssin läpi. Toinen siskoni taas on harrastamansa lajin hallitseva Suomen mestari, Euroopan mestari ja koko maailman toiseksi paras. Että sillä lailla.

Suoraan sanoen välillä minua itkettää ja tunnen itseni luuseriksi. Minä olen meistä vanhin ja minusta vanhempieni pitäisi vähiten olla huolissaan. Mutta silti se olen minä, joka taidan meidän sisaruskatraastamme olla kaikista heikoimmassa tilanteessa. Minun tilanteessani ei ole mitään, mistä olla ylpeä. Sisarukseni saavuttavat koko ajan jotakin, josta vanhempamme voivat kertoa ylpeinä eteenpäin. Mitä sellaista minä olen tehnyt tai saanut aikaan? En mitään. En niin mitään. Tunnen olevani se esikoinen, jonka elämästä vanhemmat varmaan vaikenevat puhuessaan tuttujen kanssa. Kannattaa mieluummin kertoa pikkusisarusten saavutuksista, sillä niistä voi olla ylpeä. Minun tarinani saa ihmisissä aikaan vain sääliviä sanoja, eikä kukaan vanhempi halua kuulla sellaisia omasta lapsestaan. Parempi puhua niistä lapsista, jotka pärjäävät.

Sisarusteni lisäksi olen toki kateellinen suunnilleen jokaiselle ystävälleni. Olen kateellinen heille, joilla on korkeampi koulutus kuin minulla. Jotka lähtevät ulkomaanmatkoille poikaystäviensä kanssa. Joilla on parisuhde. Jotka suunnittelevat joululahjoja poikaystävilleen. Joilla on kiva oman alan työpaikka. Jotka menestyvät opinnoissaan. Jotka näyttävät upeilta. Jotka ovat hyviä jossakin. Joilla on kihlasormukset, hienot autot ja kauniit kodit. Joilla on mahdollisuus kaikkeen, mihin minulla ei tällä hetkellä ole. Olen ihan pirun kateellinen.

Kuuntelin yhtenä aamuna äitini ja isäni keskustelua, kun he luulivat olevansa kahden ja kaikkien muiden vielä nukkuvan. En voi sanoin kuvailla, kuinka paha mieli minulle tuli. He puhuivat, kuinka en ole oikeasti edes yrittänyt päästä mihinkään töihin ja saada elämääni järjestykseen ja että taidan haluta olla vaatemyyjä koko loppuelämäni. Jaa että en ole yrittänyt? Ihanko totta? Mitään muuta en ole tehnytkään viimeiseen vuoteen ja yhdeksään kuukauteen, kuin yrittänyt päästä eteenpäin ja pysyä pinnalla. Harmittaa, etteivät vanhemmat näe sitä vaivaa, jonka olen jo nähnyt ja matkaa, jonka olen jo kulkenut. Mutta ei kai se sitten ole niin iso asia...

Toisinaan sitä vaan toivoo, että olisipa joku toinen elämä. Edes parina päivänä viikossa. Edes välillä.

10 kommenttia:

  1. Näin lukijan silmin olet saavuttanut niin paljon suuresta menetyksestä huolimatta. Olet rakentanut elämääsi uudestaan pienistä murusista. Se, että olet nyt siinä missä olet, on suurempi saavutus kuin mikään materia tai opiskelupaikka. Olet rohkea, vahva, upea nainen, äläkä anna kenenkään uskotella sinulle mitään muuta. Sinullekin elämällä on tarjota vielä paljon, vaikkei se siltä ehkä vielä tunnukaan. Kaikkea hyvää <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi miten ihana kommentti <3 Itkuhan tässä tuli. Kiitos paljon kehuista ja tsempeistä! <3 Liian helposti sitä unohtaa, miten paljon oikeastaan onkaan saavuttanut.

      Ihanaa joulun odotusta sinulle <3

      Poista
  2. Blogisi lukijana täytyy sanoa, että sinä olet todellinen sisupussi ja selviytyjä. Nostan hattua sinulle, valmistuit ammattiin vaikka elit elämäsi vaikeinta aikaa. Ja työtä se on vaatemyyjänkin työ ja varmasti saat vielä alasikin töitä. Kaikki ajallaan <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kovasti kommentista <3 Lämmittää ihan valtavasti mieltä lukea tällaisia! Nämä todella tsemppaavat vaikealla hetkellä.

      Poista
  3. Moi! Oon käyny täällä tasaisin väliajoin lukemassa sun kuulumisia. Sä oot niiin vahva, rohkea ja ihailtava. Ja tiedätkö ihan pakko sanoa, oot vuosi vuodelta kauniimpi (tukkajumala). Harva tietää, miltä toi kaikki tuntuu mitä oot joutunut käymään läpi. Onnea paljon valmistumisesta ja uudesta työpaikasta! Toivon sulle kaikkea hyvää ja myötätuulta ��

    Pikkusisko

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanin olet!! <3 En kestä, kiitos näistä sanoista. Mun pitäis varmaan tehä joku reissu sinne sun huudeille kun velikin asuu nykyään siellä ja tulla moikkaamaan sua! Ihanaa joulun odotusta ja loppuvuotta <3

      Isosisko

      Poista
  4. Tsemppiä sinulle. Nyt vasta hyppäsin blogisi kelkkaan, mutta mitäpä kerkisin lukemaan, saat olla itsestäsi ylpeä. Koita löytää myös itsestäsi ne hienot asiat, niitä varmasti on paljon <3 Pala palalta kateus murenee <3 Ja heii, ei mikään VAIN VAATEMYYJÄ. Itse jos kohtaan hyvän myyjän vaateliikkeessä, tulen todella iloiseksi :) Ei ole kaikista ilo ja autuus ostaa vaatteita. myyjällä voi silloin olla valtaisa merkitys <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa, uusi lukija! <3 Tervetuloa, vaikka täällä nykyään harvemmin kirjoittelenkin. Kiitos valtavasti sanoistasi. Nämä kauniit kommentit muistuttavat taas, että olen ihan hyvä ja saavuttanut paljon. Palaan varmasti lukemaan näitä taas heikolla hetkellä.

      Mukavaa joulun odotusta sinulle <3

      Poista
  5. Nyt sinulla on ollut huono päivä. Lopeta vertailu! Älä vertaile itseäsi muihin, tiedän, että se on helpommin sanottu kuin tehty, mutta tulet hämmäästymään vielä mihin kaikkeen kykenet. Se vain ottaa aikaa, hieman kauemmin. <3 Ole armollinen itsellesi.<3 Kaikki eivät saavuta asioita "samoissa järjestyksissä". Harva sinun ikäinen joutuu kokemaan saman kuin sinä. Minusta sinä olet pärjännyt äärettömän hienosti, ajatellen millaista sinun elämäsi on ollut kihlattusi kuoleman jälkeen. Olet saanut jatkettua koulusi loppuun, huikeaa, koska se oli todellinen urakka (itse saman kokeneena), jo ilman noita sinun kokemiasi tapahtumia. Olet myös käynyt töissä. Todellinen super mimmi olet.

    Ihmettelen vanhempiesi puheita...koska sinä olet kokenut kovia. Jos miettii miten sinun elämäsi olisi voinut mennä, niin olisit voinut jäädä kotiin vain makaamaan kihlattusi kuoleman jälkeen ja jättää koulun kesken. Niin silloin olisi varmasti vaikeampi päästä elämään kiinni....

    Nyt nenä kohti uusia haasteita, voimia syksyysi ja ihanaa joulun odotusta sinulle <3. Sä olet Super!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että, kiitos paljon sanoistasi <3 Tuon kun muistaisi, ettei kaikille tapahdu asiat samassa järjestyksessä. Ja kuka edes on määritellyt, mikä järjestys olisi oikeampi tai parempi, kuin joku toinen. Pitäisi tosiaan useammin muistaa, että sain sen koulun käytyä loppuun ja se oli hieno juttu. Tein saman verran hommia ja suoritin kurssit, kuten kaikki koulukaverit, mutta siinä rinnalla kävin aika valtavaa elämänmuutosta läpi. Ei se ole mitätön saavutus, ei ollenkaan. Ja kai ne vanhemmatkin ovat siitä ylpeitä, vaikka puhuvat välillä mitä sattuu.

      Ihanaa loppuvuotta ja joulun odotusta sinne koko perheelle <3

      Poista